Huomio nyt aktiiviseen rekrytointiin


Usein puhutaan, että työssä olevista työnhakijoistamme valtaosa on ns. passiivisia hakijoita. Mietit tällöin työpaikan vaihtamista, mutta et tee sen eteen kummemmin töitä. Odottelet sitä oikeaa ja olet avoin uusille ehdotuksille, jos sellaisia eteen tulee.

Harvemmin puhutaan, että myös pöydän toisella puolella itse rekrytointi tapahtuu hämmentävän usein juuri passiivisesti. Tällöin työnhaku kyllä avataan, mutta se ei puhuttele eikä löydä kohdeyleisöään. Se on mekaanista - rutinoitunutta tiedottamista, josta puuttuu se tärkein - vuorovaikutus. Se ei viesti sen paremmin itse hakijayrityksestä, kuin puhuttele hakijakuntaakaan. Ja aivan liian usein se avataan myös vääriä kanavia käyttäen.

Lopputulos on selkeä – Passiivinen haku ei löydä sitä suurinta potentiaalista työntekijämassaamme, joka ei itse etsi aktiivisesti työpaikkoja, vaan odottaa kohdalleen sitä oikeaa. Kun rekrytointi toteuttaa samaa kaavaa, jää lopputulos tyystin odotteluksi. Oikea työntekijä ei koskaan kohtaa sitä oikeaa työpaikkaa.

Millainen on aktiivista rekrytointia harjoittava yritys?

Tämän päivän rekrytoinneissa ei riitä, että työntekijöitä – siis niitä OIKEITA työntekijöitä, etsiessään tyytyy vain avaamaan työpaikkailmoituksen ja odottaa sen jälkeen hakijaryntäystä. On oltava aktiivinen rekrytoija.

Millainen on siis aktiivista rekrytointia harjoittava yritys? Tiivistetysti sanottuna: Se on yritys, joka näkee rekrytoinnin yhdeksi tärkeimmistä viestintämuodoistaan – ja samalla kiinteäksi osaksi kokonaisviestintäänsä. Sillä hankitaan paitsi lisää osaavaa työvoimaa, niin myös tuodaan esille työnantajamainetta.

Aktiiviseen rekrytointiin kuuluvat:

  • rekrytoinnin liittäminen osaksi yrityksen kokonaisviestintää
  • yritysbrändin ja työnantajamaineen voimakas esilletuonti
  • vuorovaikutuksellisuuteen panostaminen
  • oikeiden ja usein poikkeuksellisten hakukanavien käyttö
  • headhunttaus
  • suosittelijaverkostot
  • hakijaa puhutteleva yksilöllinen viestintätapa
  • jatkuva halu ja tahtotila uudistua ja pilotoida

Mieti tilannetta, jossa on yritys, joka on esillä positiivisessa valossa tasaisin väliajoin, joka puhuttelee viestinnällään juuri sinua ja jolla on kaiken kaikkiaan hyvä pössis meneillään… Eikö se saa sinua miettimään? Entäpä jos minäkin? Tai vähintään vakavasti harkitsisit sinne siirtymistä, jos yritys sinua kohdennetusti lähestyisi?

Kilpailu osaavista tekijöitä kovenee. Olisiko aika miettiä oman yrityksen asemaa ja houkuttelevuutta? Onhan käytössäsi aktiivisen rekrytoinnin keinot? Loppujen lopuksi – osaavat työntekijät ovat ne, jotka ratkaisevat yrityksen menestyksen markkinoilla nyt ja huomenna.


- Kirjoittaja on Nordic Henkilöstöpalveluiden operatiivinen johtaja Jukka Lankinen